Algemene Voorwaarden

Deze Algemene Voorwaarden van Stichting Webshop Keurmerk zijn tot stand
gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep
Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking
per 1 juni 2014.

Deze Algemene Voorwaarden zullen worden gebruikt door alle leden van de
Stichting Webshop Keurmerk met uitzondering van financiële diensten als bedoeld in de
Wet Financieel Toezicht en voor zover deze diensten onder toezicht staan van de
Autoriteit Financiële Markten.

Inhoudsopgave:

Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Branchegarantie
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 - Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk

Artikel 1 - Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument
    producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een
    overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten
    door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van
    een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
  2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van
    zijn herroepingsrecht;
  3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die
    verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
  4. Dag: kalenderdag;
  5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm  geproduceerd en geleverd
    worden;
  6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige
    levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde
    periode;
  7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen
    e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die
    aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige
    raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel
    waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de
    opgeslagen informatie mogelijk maakt;
  8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de
    bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Stichting Webshop
    Keurmerk en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand
    aan consumenten aanbiedt;
  10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer
    en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem
    voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten,
    waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik
    gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  11. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden
    opgenomen Europese modelformulier voor herroeping;
  12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor
    het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig
    in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen;

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Aukjor B.V. h.o.d.n. Worldwide Vision
Luxemburgstraat 7
5061 JW  Oisterwijk
Telefoonnummer: 013 528 56 66 bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur
E-mail: info@worldwidevision.nl
KvK-nummer: 18017936
BTW-identificatienummer; NL 800316149B01

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer
    en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene
    voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is,
    zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke
    wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de
    consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige
    lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene
    voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op
    zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen
    op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de
    overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene
    voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van
    de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of
    dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige
    toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen
    op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt,
    wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten,
    digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede
    beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer
    gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de
    aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke
    fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en
    verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het
    moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de
    daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt
    de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding
    van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer
    is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende
    technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht
    van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan
    betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich  binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument
    aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van
    belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de
    ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet
    aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan
    de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de
    consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de
    consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame
    gegevensdrager, meesturen: 

a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;

b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik
kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;

c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;

d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud;
voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering
of uitvoering van de overeenkomst op afstand;  

e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft
van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;

f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping. 

  1. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing
    op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product
    gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
    De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot
    opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de
    consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
  1. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop
    de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen.
    De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke
    wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende
    levertijd weigeren.
  2. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag
    waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste
    onderdeel heeft ontvangen;
  3. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode:
    de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft
    ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

  1. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van
    digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen
    zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de
    reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is
geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:

  1. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht
    of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden
    na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde
    bedenktijd.
  2. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft
    verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt
    de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking.
    Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard,
    de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de
    consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou
    mogen doen.
  2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is
    van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
  3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer
    hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het
    herroepingsrecht heeft verstrekt.

Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument
                   en kosten daarvan

  1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn
    door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de
    ondernemer. 
  2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding,
    zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de
    ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen.
    De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product
    terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs
    mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke
    en duidelijke instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij
    de consument.
  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.
    Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de
    ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending
    niet te dragen.
  6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de
    dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in
    een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de
    ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat
    door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige
    nakoming van de verbintenis. 
  7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas
    of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid,
    of tot levering van stadsverwarming, indien:
  1. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht,
    de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of; 
  2. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas,
    water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
  1. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een
    materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
  1. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de
    nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
  2. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
  3. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
  1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende
    overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

  1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk
    maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten
    door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch
    binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt.
    Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen
    tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft
    teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt. 
  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt,
    tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de
    consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste
    standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet
    terug te betalen.

Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht

De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht,
maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de
overeenkomst, heeft vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële
    markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn
    kunnen voordoen
  2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling
    wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door
    de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de
    mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester,
    en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te
    nemen;
  3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
  1. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  2. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de
    overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
  1. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst
    een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden,
    goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
  2. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum
    of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
  3. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en
    die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument,
    of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
  4. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
  5. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt
    zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  6. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
  7. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst,
    maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde
    afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  8. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na
    levering is verbroken;
  9. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
  10. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
  1. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  2. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.

Artikel 11 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden
    producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen
    in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen
    gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op
    heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat
    eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld. 
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
    toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
    toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en: 

a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of

b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop
de prijsverhoging ingaat.

  1. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie

  1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst,
    de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of
    bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke
    bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens
    voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie
    beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de
    overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten
    in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
  3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier,
    importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent
    die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de
    nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Artikel 13 – Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen
    en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot
    verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld,
    zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen
    uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging
    ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt
    de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht.
    De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht
    op eventuele schadevergoeding.
  4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft
    onverwijld terugbetalen.
  5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het
    moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend
    gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging:

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot
    het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
    opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn
    van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld
    afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van
    de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een
    opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    • te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een
      bepaalde periode;
    • tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
    • altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Verlenging:

  1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
    producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of
    vernieuwd voor een bepaalde duur.
  2. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
    strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden
    verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde
    overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste
    één maand.
  3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
    producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de
    consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
    De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld,
    maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
  4. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-,
    nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend
    voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur:

  1. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de
    overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de
    redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

Artikel 15 – Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door
    de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de
    bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de
    overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn
    aan  op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden
    nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen,
    kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende
    bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld
    aan de ondernemer te melden.
  4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door
    de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van
    14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van
    betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente
    verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke
    incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over
    openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende
    € 5.000,= met een minimum van € 40,=.
    De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 16 – Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de
    klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument
    de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de
    datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt,
    wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst
    en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend
    via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Stichting Webshop Keurmerk
    (http://keurmerk.info/Home/MisbruikOfKlacht
    )  De klacht wordt dan zowel naar de betreffende
    ondernemer als naar Stichting Webshop Keurmerk gestuurd.
  5. Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de
    klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de
    geschillenregeling.

Artikel 17 – Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden
    betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van
    overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en
    diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de
    ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP te
    Den Haag.
  3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de
    consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
  4. Uiterlijk twaalf maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de
    Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
  5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer
    aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf
    weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te
    spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde
    rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken,
    dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
  6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het
    reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl)
    De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
  7. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de
    ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn
    bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is
    behandeld en een einduitspraak is gewezen.
  8. Indien naast de Geschillencommissie Webshop een andere erkende of bij de Stichting Geschillenc
    ommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
    aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode
    van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk bij
    voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten
    geschillencommissie.

Artikel 18 – Branchegarantie

  1. Stichting Webshop Keurmerk staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de
    Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk door haar leden, tenzij het lid besluit het
    bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen.
    Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven
    en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,-
    per bindend advies, wordt dit bedrag door Stichting Webshop Keurmerk aan de consument uitgekeerd.
    Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere
    heeft Stichting Webshop Keurmerk een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend
    advies nakomt.
  2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet bij
    Stichting Webshop Keurmerk en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan
    Stichting Webshop Keurmerk. Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-,
    wordt de consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt
    over te dragen aan Stichting Webshop Keurmerk, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten
    de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.

Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de
consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de
consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Artikel 20 – Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk

  1. Stichting Webshop Keurmerk zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan in overleg met
    de Consumentenbond. 
  2. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze
    zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van
    een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.

Adres Stichting Webshop Keurmerk: 

Willemsparkweg 193, 1071 HA  Amsterdam


Download de algemene voorwaarden

Klachten